Eliminarea timbrului de mediu prin recenta “Lege Dragnea” pare a fi un motiv de bucurie pentru mulți șoferi care vor să-și achiziționeze un autoturism. Sfatul nostru este să vă grăbiți  întrucăt Guvernarea Dragnea va fi forțată să reintroducă această taxă, probabil sub o alta denumire: la 1 februarie 2016 ne vedem la coadă la Direcția Regim Permise de Conducere și Înmatriculări Vehicule.

Așadar  –  Adio, timbru de mediu! Dar revin cu tine.   

COTAR+Protest+cu+peste+7000+de+maini+n+faa+sediului+Guvernului_561881

Peste câteva zile urmează să intre în vigoare una dintre cele mai disputate legi, așa numita „Legea Dragnea” (Legea 1/2017) care elimină un număr de 102 taxe, printre care, la articolul 12 ,  și actualul timbru de mediu pentru autovehicule.

Eliminarea timbrului de mediu pare a fi un motiv de bucurie pentru mulți șoferi care vor să-și achiziționeze un autoturism, o minune legislativă care îi va  salva  de sume importante de bani către stat. Dar ca orice minune nu va ține (probabil) decât 3 zile. Sfatul nostru este să vă grăbiți  întrucat   Guvernarea Dragnea va fi forțată să reintroducă această taxă, probabil sub o altă denumire. Există deja o procedură de infringement declanșată în legătură cu aplicarea acestei taxe și, întâmplător sau nu, pe agenda Comisiei de Transport  și Infrastructură a Camerei Deputaților au figurat  în ședința de ieri mai multe propruneri de modificare a O.U.G. 9/2013. Adică de modificare a unei legi care va ieși din vigoare peste doar câteva zile.

În acest context vă prezentăm un scurt istoric al acestei taxe.

Prima reglementare de acest fel a fost introdusă în România din 1.01.2007, prin Legea nr. 343/2006 pentru modificarea şi completarea Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, care a introdus prin art. 214 indice 1 – 214 indice 3, în premieră, „taxa specială pentru autoturisme şi autovehicule”. Intitulată „taxă de primă înmatriculare” deoarece era percepută cu ocazia primei înmatriculări a autovehicolului în România, a constituit un nou impozit, iniţial pentru toate autovehiculele, iar ulterior modificării Legii nr. 343/2006 prin O.U.G. nr. 110/2006, aria vehiculelor vizate a fost restrînsă, fiind instituite excepţii şi scutiri de la plata acestei taxe.

Din 01.07.2008 avem o noua taxă : taxa de poluare pentru autovehicule stabilită prin O.U.G. nr. 50/2008, care a abrogat prevederile art. 214 indice 1 – 214 indice 3 din Legea nr. 571/2003 . Procedura de infringement (iniţiată de Comisia Europeană împotriva României în perioada martie-decembrie 2007)  a determinat adoptarea noului act normativ  – criticile Comisiei vizau două capete de cerere principale: caracterul discriminatoriu al taxei de primă înmatriculare în cazul autovehiculelor second-hand înmatriculate deja şi vândute de cetăţenii români şi cele achiziţionate dintr-un alt stat membru U.E., dar şi cuantumul exagerat al taxei, care în unele cazuri depăşeşte valoarea reziduală a autovehiculului sau chiar valoarea însăşi a acestuia.

Nici această variantă a taxei nu a vieţuit vreme îndelungată, în condiţiile în care Curtea de Justiţie a Uniunii Europene a constatat arbitrariul acesteia, deoarece modul de calcul al taxei nu ţinea cont de vechimea autovehiculului şi făcea discriminări pe criteriul ţării de provenienţă, punându-se în discuție incompatibilitatea dintre reglementările predecesoarelor taxe de poluare şi prevederile art. 110 din Tratatul de Funcționare al Uniunii Europene.

În aceste condiţii, începând din 10.01.2012 este adoptată Legea nr. 9/2012 privind taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule,  a cărei aplicare este suspendată pentru anumite categorii de autovehicule, douăzeci de zile mai târziu, pe fondul neclarităţilor privind aplicabilitatea acesteia, în contextul în care aceasta rămânea tributară reglementării anterioare a cărei nelegalitate deja fusese pronunţată de Curtea de Justiţie a Uniunii Europene.

Începând din 4.03.2013, O.U.G. nr. 9/2013 privind timbrul de mediu pentru autovehicule, coroborată cu H.G. nr. 88/2013 pentru aprobarea normelor metodologice de aplicare a ordonanţei anterior menţionate, introduce o aparentă nouă reglementare a taxei privind emisiile poluante a autovehiculelor înmatriculate în România ulterior anului 2007 pentru care are loc transferul dreptului de proprietate.

Reamintim că în anul 2016 cabinetul nostru de avocatură a inițiat o cerere de chemare în judecată prin care autovehiculele care la vânzare urmau să achite timbru de mediu să fie scutite de plata acestei taxe. Elementul de noutate al cererii privea caracterul preparatoriu,  în sensul că de beneficiile hotărârii se bucura chiar vânzătorul care nu mai trebuia să vândă o mașină cu un supra cost, și nu doar cumpărătorul, care putea răscumpăra de la Statul Român o asemenea taxă/cost suplimentar.

În noul conext legislativ cererea noastră a devenit fără obiect, dar față de necesitatea politică a instituirii unei noi taxe de poluare nu avem nicio îndoială că foarte curând vom avea de muncă.