Masurile privind sprijinirea mediului de afaceri au fost aprobate în ședința de Guvern din 18 martie 2020 si intrate in vigoare la prin publicare in Monitorul oficial in 21 martie 2020. Dupa ce prin OUG 29/2020 s-au luat masuri fiscale si bugetare pentru sprijinirea economiei si companiilor afectate,  prin OUG 30/2020 s-au luat măsuri în domeniul protecţiei sociale.

Sistematizate,  ele sunt urmatoarele :

I.                    In ceea ce priveste acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor,  conform Legii 19/2020 :

Reglementarea vine cu urmatoarele precizari :

–          definirea notiunii de parinte si situatiile asimilate acestei notiuni

–          situatiile in care nu se aplica aceste masuri,  respectiv : cand parintele este în concediul prevăzut la art. 2 alin. (1) sau art. 11 alin. (2) ori art. 31 alin. (1) din OUG 111/2010 privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, este asistentul personal al unuia dintre copiii aflaţi în întreţinere; se află în concediu de odihnă/concediu fără plată sau cand celălalt părinte nu realizează venituri din salarii şi asimilate salariilor, venituri din activităţi independente, venituri din drepturi de proprietate intelectuală, venituri din activităţi agricole, silvicultură şi piscicultură

–          modalitatea de acordare  – declaraţie pe propria răspundere a celuilalt părinte, din care să rezulte că acesta nu a solicitat la locul său de muncă zile libere ce i s-ar cuveni potrivit prezentei legi şi nici nu se află în una dintre situaţiile prevăzute la art. 1 alin. (33), precum şi de o copie a certificatului/certificatelor de naştere al/ale copilului/copiilor.

Privitor la plata indeminzatiei :

– se face din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri şi cheltuieli al angajatorului şi este în cuantum de 75% din salariul de bază corespunzător unei zile lucrătoare, dar nu mai mult de corespondentul pe zi a 75% din câştigul salarial mediu brut utilizat la fundamentarea bugetului asigurărilor sociale de stat.

– este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor de asigurări sociale în condiţiile prevăzute de Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal

–  se decontează numai pe perioada prevăzută la art. 1 alin. (4).

– priveste decontarea sumelor reprezentând indemnizaţia netă, încasată efectiv de părinte.

– impozitele şi contribuţiile de asigurări sociale aferente indemnizaţiei se suportă din capitolul aferent cheltuielilor de personal din bugetul de venituri şi cheltuieli al angajatorului în condiţiile prevăzute de Legea nr. 227/2015

II.   In ceea ce priveste acordarea stimulentului de inserţie privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor,  prevăzut OUG nr. 111/2010:

El se efectuează fără întrerupere, pe o perioadă de 90 zile în cazul persoanelor care, începând cu data intrării în vigoare a OUG 30/2002 se află în una sau mai multe dintre următoarele situaţii:

–           beneficiază de concediile prevăzute la art. 2 alin. (1) lit. a), b) şi d) din OUG Guvernului nr. 158/2005 privind concediile şi indemnizaţiile de asigurări sociale de sănătate, aprobată cu modificări şi completări prin Legea nr. 399/2006, cu modificările şi completările ulterioare;

–          beneficiază de concediul prevăzut de Legea nr. 19/2020 privind acordarea unor zile libere părinţilor pentru supravegherea copiilor,

–          se află în perioada prevăzută la art. 52 alin. (1) lit. c) din Legea nr. 53/2003 – Codul muncii, adica în cazul întreruperii sau reducerii temporare a activităţii, fără încetarea raportului de muncă, pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare;

–          li s-a suspendat ori le-a încetat raportul de muncă ori de serviciu, ca urmare a instituirii situaţiei de urgenţă în condiţiile OUG nr. 1/1999

III.                  In ce priveste procedura depunerii electronice cererilor, declaraţiilor şi documentelor doveditoare in ceea ce priveste alte solicitari privind acordarea de beneficii de asistenţă socială:

Procedura transmiterii electrinice se refera la  :

a) ajutorul social acordat în baza Legii nr. 416/2001 privind venitul minim garantat

b) alocaţia pentru susţinerea familiei acordată în baza Legii nr. 277/2010 privind alocaţia pentru susţinerea familiei,

c) alocaţia de stat pentru copii acordată în baza Legii nr. 61/1993 privind alocaţia de stat pentru copii,

d) drepturile privind concediul şi indemnizaţia lunară pentru creşterea copiilor, acordate în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 111/2010

e)alocaţia lunară de plasament acordată în baza Legii nr. 272/2004 privind protecţia şi promovarea drepturilor copilului,

f) drepturile acordate în baza art. 50 din Legea nr. 273/2004 privind procedura adopţiei, republicată, g)ajutorul pentru încălzirea locuinţei acordat în baza Ordonanţei de urgenţă a Guvernului nr. 70/2011 privind măsurile de protecţie socială pentru perioada sezonului rece, aprobată prin Legea nr. 92/2012, cu modificările şi completările ulterioare;

h)indemnizaţia lunară de hrană acordată în baza Legii nr. 584/2002 privind măsurile de prevenire a răspândirii maladiei SIDA în România şi de protecţie a persoanelor infectate cu HIV sau bolnave de SIDA, cu modificările ulterioare.

 

IV. Măsurile necesare pentru implementarea sistemului de transmitere prin poşta electronică de catre Agenţia Naţională pentru Plăţi şi Inspecţie Socială.

Masuri :

– transmiterea prin poşta electronică a cererilor şi documentelor doveditoare pentru solicitarea drepturilor de asigurări devine principalul mijloc de comunicare.

– pentru cererile, declaraţiile şi documentele doveditoare pentru solicitarea drepturilor prevăzute la art. III alin. (3) lit. b), depuse prin poşta electronică la autorităţile administraţiei publice locale, acestea au obligaţia de a transmite la agenţia teritorială,

–  prezentarea la sediul instituţiei poate fi ceruta  doar in cazuri excepţionale, precum :

a)determinarea unor inadvertenţe între informaţiile din documentele transmise şi cele din bazele de date ale altor instituţii la care agenţiile teritoriale sau autorităţile administraţiei publice locale au acces pentru verificarea îndeplinirii de către solicitanţi a criteriilor de acordare a drepturilor;

b)informaţiile din documentele transmise sunt incomplete sau pe baza acestora nu se poate determina îndeplinirea condiţiilor de eligibilitate.

Indemnizaţiile de care beneficiază salariaţii se stabilesc la 75% din salariul de bază corespunzător locului de muncă ocupat şi se suportă din bugetul asigurărilor pentru şomaj, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

Beneficiază salariaţii angajatorilor care îndeplinesc una din următoarele condiţii (deci nu cumulativ) :

a)      întrerup activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, pe perioada stării de urgenţă decretate, şi deţin CSU emis de MEEMA

b)      reduc activitatea ca urmare a efectelor epidemiei COVID-19 şi nu au capacitatea financiară de a achita plata tuturor salariilor angajaţilor lor.

Angajatorii pot beneficia de plata indemnizaţiei prevăzute la alin. (1) pentru cel mult 75% dintre angajaţii care au contracte individuale de muncă active la data intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă.

Pentru angajatorii menţionaţi la alin. (2) lit. b), plata indemnizaţiei prevăzute la alin. (1) se va realiza în baza unei declaraţii pe propria răspundere din care să reiasă faptul că angajatorul înregistrează o diminuare a încasărilor din luna anterioară depunerii declaraţiei pe propria răspundere, cu un procent de minimum 25% faţă de media încasărilor din perioada ianuarie-februarie 2020, şi că nu are capacitate financiară pentru a plăti toţi salariaţii.

Indemnizaţia prevăzută la alin. (1) este supusă impozitării şi plăţii contribuţiilor sociale obligatorii, conform prevederilor Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

În cazul indemnizaţiei prevăzute la alin. (1), calculul, reţinerea şi plata impozitului pe venit, a contribuţiei de asigurări sociale de stat şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se realizează de către angajator din indemnizaţiile încasate din bugetul asigurărilor pentru şomaj.

Pentru calculul impozitului pe venit prevăzut la alin. (5) se aplică prevederile art. 78 alin. (2) lit. b) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

Declararea impozitului pe venit, a contribuţiei de asigurări sociale de stat şi a contribuţiei de asigurări sociale de sănătate se realizează de angajator prin depunerea declaraţiei prevăzute la art. 147 alin. (1) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

Termenul de plată şi declarare a obligaţiilor fiscale prevăzute conform alin. (5) este data de 25, inclusiv, a lunii următoare celei în care se face plata din bugetul asigurărilor de şomaj.

Pentru indemnizaţia prevăzută la alin. (1) nu se datorează contribuţie asiguratorie pentru muncă conform prevederilor art. 2205 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare.

Procedura :

·         angajatorii depun, prin poşta electronica  la AJOFM o cerere semnată şi datată de reprezentantul legal, întocmită conform modelelor prevăzute în anexele nr. 1 şi 2 la OUG 30/2020

·         cererea este însoţită de lista persoanelor care urmează să beneficieze de aceasta indemnizaţie, asumată de reprezentantul legal al angajatorului, întocmită conform modelului prevăzut în anexa nr. 3 la OUG 30/2020

·         documentele se depun în luna curentă pentru plata indemnizaţiei din luna anterioară

·          plata indemnizaţiilor se face în cel mult 30 de zile de la depunerea documentelor din bugetul asigurărilor pentru şomaj

V. Alte categorii de persoane beneficiare :

–          Alţi profesionişti, astfel cum sunt reglementaţi de Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicată, cu modificările şi completările ulterioarecare nu au calitatea de angajatori şi întrerup activitatea total sau parţial în baza deciziilor emise de autorităţile publice competente potrivit legii, beneficiază din bugetul general consolidat de o indemnizaţie egală cu salariul de bază minim brut pe ţară garantat în plată stabilit pentru anul 2020.

–          persoanele prevăzute la art. 671 alin. (1) lit. a)-c) din Legea educaţiei fizice şi sportului nr. 69/2000, cu modificările şi completările ulterioare, beneficiază de o indemnizaţie de 75% din drepturile în bani aferente contraprestaţiei activităţii sportive, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020 nr. 6/2020.

Practic fara legatura cu cele sus aratate,

Certificatele de concediu medical, care cuprind a 91-a zi sau depăşesc 183 de zile, acordate în perioada stării de urgenţă instituite prin Decretul nr. 195/2020 privind instituirea stării de urgenţă pe teritoriul României, se eliberează şi se decontează fără avizul medicului expert al asigurărilor sociale.

Anexa :

–          Ordonanta urgenta 30/2020 pentru modificarea şi completarea unor acte normative, precum şi pentru stabilirea unor măsuri în domeniul protecţiei sociale în contextul situaţiei epidemiologice determinate de răspândirea coronavirusului SARS-CoV-2