Potrivit unei legi publicate săptămâna trecută în Monitorul oficial, de la 1 ianuarie anul viitor, instituțiile publice și organele de specialitate ale administrației publice centrale nu vor mai putea solicita beneficiarilor serviciului public copii după „avize sau alte documente”  emise de alte instituții publice și organe de specialitate ale administrației publice centrale, atunci când soluționează o cerere.

Adică, atunci când un cetățean sau o firmă se adresează cu diferite cereri entităților statului menționate mai sus, nu vor mai trebui anexate dosarului „cu șină” copii după documente care la rândul lor au fost emise tot de către o asemenea entitate a statului. Astfel, instituția publică sau organul administrației publice centrale va trebui să solicite o copie după acel act în format electronic de la entitatea emitentă

Pentru o mai bună înțelegere a impactului pe care această modificare o va avea în capacitatea logistică a adminsitrației publice a statului român, trebuie identificate acteste instituții publice și organe de specialitate ale administrației publice centrale, indicând și cateva exemple în acest sens.

Astfel, pe de-o parte, instituțiile publice, sunt în primul rând Parlamentul și administrația prezidențială, dar în aceeași măsură și primăriile, consiliile județene, instanțele de judecată, parchetele, instituțiile de învățământ, direcțiile din subordinea guvernului (DSP, DSVSA, direcția de cultură, direcțiile județene de evidență a persoanelor etc), casele de pensii, casele de asigurari, APIA etc.

Pe de altă parte, organele de specialitate ale administrației publice centrale sunt deopotrivă ministerele, dar și alte organe de specialitate aflate în subordinea ministerelor ca de pildă ANAF, ARR etc.

Cu alte cuvinte, aprope toate entitățile statului înființate potrivit legii și care se finanțează de la bugetul de stat vor trebui să se supună acestei OUG.

Așadar, de la 1 ianuarie 2022 toate copiile dupa documentele necesare acestor entități pentru asigurarea serviciului public pe care-l oferă, vor fi solicitate tot de către ele organului care a emis documentul, fără implicația beneficiarului, oare?

Lăsând la o parte cuvintele frumoase precum „debirocratizare”, „simplificarea relației dintre stat și cetățean” sau „predictibilitate” ne lovim de crunta realitate din teritoriu. Este adevărat că există în România unele instituții performate, ca de pildă  primăriile de municipiu (unele), care au capacitatea de a implementa cu succes acest model eficient de a face administrație, însă adevărul este că marea majoritate a lor, nu au, cel puțin deocamdată, capacitatea tehnică și umană de a ține pasul cu această modernizare.

O altă problemă pe care această modificare legislativă o ridică, este aceea că nu impune niciun fel de sancțiune pentru acele unități sau de ce nu, pentru acei funcționari care nu vor respecta dispozițiile legii. Și vor fi cateva, sau câțiva. Ori tocmai acesta este scopul legii, să impună o anumită conduită subiectului de drept, sancționând în același timp conduita contrară ori pasivitatea.

În concluzie, o astfel de lege este binevenită, însă este foarte puțin probabil ca printr-o simplă introducere a unui articol de lege cu două alineate care pur și simplu interzice instituțiilor statului să ceară copii a documentelor emise de stat să pună în mișcare un întreg aparat administrativ, în lipsa unor investiții pe termen lung în tehnică și personal care să ducă în final la eficientizare.