Starea de urgenta a fost instituita pe intreg teritoriul Romaniei pe o perioada de 30 de zile, prin Decretul 195/16.03.2010 iar masurile dispuse sunt :
· i. ii. de aplicabilitate directa si imediata – Anexa 1 la Decret si · de aplicabilitate graduala, in baza unor decizii separate ce pot fi luate in viitor de autoritatile competente – Anexa 2 la Decret. Toata lumea s-a concentratepe Anexa 1 la Decret care priveste ingradiri ale drepturior fundamentale, inclusiv dreptul de libera circulatie. (vezi Ordonantele militare 1 si 2 ) Insa, asa cum am mentionat mai sus, aceaste masuri nu au aplicare directa si imediata, in functie de evolutia situatiei. Asadar masurile din Anexa 1 : – 1. Pe linia sustinerii capitalului privat : – Guvernul poate adopta măsuri de susținere a operatorilor economici în domeniile afectate de Covid-19 – in Decret nu precizeaza în concret care sunt aceste măsuri sau domeniile posibil afectate – totusi mediul de afaceri a elaborat un Set de propuneri pe care le-a inaintat Guvernului chiar in data de 16.03.2020 iar Guvernul la randul lui a emis un numar de doua OUG 29/20.03.2020 si OUG 30/20.03.2020 atat propunerile formulate de mediul de afaceri cat si propunerile guvernului le vom infatisa in comunicarea – MASURI PROPUSE DE MEDIUL DE AFACERI vs MASURI DISPUE DE GUVERN – Instituirea CES , invocarea cazului de forma majora, sau invocarea impreviziunii contractual – fiind un document care emană de la o autoritate publică a statului român, independentă de părțile raportuluijuridic, aceste certificate de situație de urgență sunt apte a dovedi impreviziunea contractuală, sau forț amajoră.
Intrucat procedura este una specifica o vom lamuri exact, cu mentiunea ca exista si alte instititii care emit certificate de forta majora – explicatii privind difertele dintre cele doua certificate, dintre forma majora notiunea de imprevziue in comunicarea – DENUNTAREA SI ADAPATAREA CONTRACTELOR Deasemenea un studiu al termenelor in raporturile comerciale– CURGEREA TERMENELOR – 2. Pe linia dreptului muncii : – timp de 30 de zile se suspend controalele inspectorilor muncii – prin excepție, verificări se pot face numai pentru cercetarea accidentelor de muncă, pentru reclamațiile referitoare la fapte grave ale angajatorilor și pentru verificarea respectării hotărârilor date de Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență. atat precizarile ITM pe aceasta tema cuprinse in Comunicatul Oficial, precum si precizarile CNSSU le vom infatisa in comunicarea – PE LINIE DE MUNCA – contractele colective de muncă (și la alte acorduri colective), valabilitatea acestora se menține și în timpulstării de urgență. Înacelași timp, sunt interzise conflictele colective de muncă în domeniile esențiale în această perioadă (energetic, nuclear, sanitar, telecomunicații, transporturi feroviare, salubrizare etc.). vom comunica un studiu asupra valabilitatii contractelor de munca si precizarile ITM in materie – CONTRACTE DE MUNCA – CONSECINTE JURIDICE – măsuri pentru protejarea salariaților și familiilor din domeniile economice a căror activitate este afectată sau oprită total/parțial, din decizia autorităților publice, în timpul stării de urgență. Iar persoanele care primesc stimulent de inserție vor primi banii în continuare, dacă își pierd locul de muncă din cauza coronavirusului vom comunica reglementarea legala privind Ordananta privind somajul tehnic cu comentariile tehnice de rigoare, un studiu asupra valabilitatii contractelor de munca si precizarile ITM in materie – concediile medicale de carantină se decontează cu prioritate față de celelalte categorii de concedii medicale – mai precis, este vorba de acele concedii acordate salariaților care fie sunt infectați cu coronavirus, fie sunt încarantină, fie sunt în autoizolare la domiciliu.
– autoritățile vor putea ajuta angajatorii și salariații lor și prin derogări de la legislația învigoare, dacă sunt afectați de răspândirea coronavirusului, domeniu de maxim interese vom reveni cu studiul – SUSTINEREA ANGAJATORILOR – 3. Pe linia organizarii sistemmului public : – instituțiile din sistemul național de apărare, ordine public și securitate națională pot face angajări, la nevoie, fără concurs– incadrarea în muncă se face pentru o perioadă determinată de șase luni – ori personal din surse externe, ori cadre aflate în rezervă. Aceeași imăsură se aplică și în cazul unităților sanitare și al serviciilor de asistență socială – se pot angaja personal contractual medical, personal auxiliar, farmaciști, personal de laborator și nu numai. consideram de interes acest subiect in acest demers dar daca ni se va cere vom oferi detalii
– Legat de masurile din Anexa 2 : măsurile se vor aplica gradual, înfuncție de evoluțiară spândirii coronavirusului studiu privind conditiile instituirii Rechizitiilor, de mare interes pentru toate societatile comerciale dar si persoane fizice – RECHIZITIA studiu privind Interzicerea graduală a circulației rutiere, feroviare, maritime, fluviale sau aeriene pe diferite rute și a metroului;
Gasiti mai jos extrase relevante din reglementarea actualizata privind : – Decretul nr. 159/2020 privind instituirea starii de urgenta |
Comenteaza