În urma cu aproape 2 ani am intocmit spre uzul unei publicatii locale “Ghid de bune practici in procedura darii in plata. “ La vremea respectiva s-a dovedit a fi de mare interes si actualitate, fiind preluat si de publicatii nationale – recitind textul m constat ca este mare actualitate si acum, asa ca am hotarat sa il punem aici pentru uzul si stiinta tuturor celor interesati :

Ne-am gandit cum gandit sa ii spunem “Ghid de bune practici in procedura darii in plata …” adresat consumatorului. Puteam la fel de bine sa ii spunem “Ghid de tepe in  procedura darii in plata “  … adresat bancilor . Normal ar fi ca un asemenea Ghid sa se adreseze Bancilor, caci ele sunt cele care finalmente aplica procedura.  Acestea insa (in mare lor majoritate) fac tot posibilul pentru a impiedeca aplicarea ei corecta,  recurgand la cele mai joase tertipuri pentru a-i impiedeca pe clientii lor sa poata sa le predea casele.

Iata cateva dintre tertipuri identificate din experienta clientilor nostri in cele doar 3 luni de aplicare a  legii 77/2016 :

  1. Atentie unde depuneti notificarea – pentru o notificare depusa la o banca in Oradea  (contractul fiind incheiat in Oradea, aditionalele la fel, platile fiind facute tot aici) angajatii bancii pretindeau ca ea sa fie depusa personal la sediul din Bucuresti.  Si nu glumeau – in contestatia depusa la instanta au avut aceeasi pretentie, anume sa se depua contestatia la sediul central din capitala.  Bine ca nu au cerut sa se depuna contesttia personal la sediul central al bancii mama din strainatate.
  2. Atentie ce documente depuneti la registratura bancii si cum semanti de predarea lor – in mai multe dosare angajatii bancii au pretins in fata instantei ca nu s-a depus dosarul complet, astfel ca nu puteau da curs procedurii. Pare de necrezut, dar pur si simplu au rupt din anexele notificarii documente (caziere judiciare, carti funciare, buletine ale partilor) pretizand ca procedura nu era completa. Deci puneti angajatii bancii sa va preia si opisul documentelor si sa semneze pe el pentru primire si continut.
  3. Atentie cine depune notificarea – intr-o procedura banca a contestat depunerea notificarii sub cuvand ca “nu a fost depusa prin avocat” – adica, desi a fost formulata de avocat si depusa personal de acesta, a avut antet si stampila din partea cabientului, a avut atasata imputernicirea avocatiala, angajatii bancii au rupt pur si simplu   imputernicirea avocatiala si au justificat ca nu a fost depusa de Desi legea nu cere expres a fie depusa de avocat, cereti identificarea celui ce depune notificarea la banca .
  4. Atentie cine va calca pragul si in ce scopuri – in perioada urmatoare depuenrii notificarii banca ar trebui sa trimita un angajat care sa evalueze starea imobilului. In realitate vizita are un alt scop: angajatul bancii vine la clientul acestuia ca sa identifice ce s-a modificat in apartament in anii de derulare a creditului. Daca ai avut proasta inspiratie ca sa schimbi o usa, un geam, sa zugavesti un perete, sa faci orice mica modificare care ar presupune o autorizare din partea bancii – adio dare un plata ! Asadar , atentie ce scrie in carnetel acea persoana care pare singura dvs. scapare in hatisul ratelor.
  5. Atentie la termenele prevazute de procedura – legea spune ca banca si clientul vor depune cu 3 zile inainte de data fixata pentru prezenta la notar toate documentele pentru realizarea procedurii . In realitate banca nu face nimic urmand sa ca in ziua stabilita sa va impute ca nu ati incunostiintat-o pentru a face “impreuna” acele demersuri.
  6. Atentie la plata tuturor taxelor si spezelor procedurii – legea pretinde ca la data realizarii procedurii toate taxele aferente ei sa fie achitate de client. Atentie deci la costurile acestora, interesati-va in prealabil de costul lor (carti funciare, caziere judiciare, adeverinte de la toti furnizorii de utilitati, adeverinte de la Asociatia de proprietari, adeverinta de la Primarie privind sarcinile fiscale imobilului, certificate energetice – toate achitate la zi) nu va spune nimeni dar toate aceste documente, trebuie sa le aveti cu 3 zile inaintea procedurii. Banca nu va cere sa le aveti , dar abia asteapta sa declare ca nu le aveti, deci sa nu realizeze
  7. Atentie la plata supra-taxelor – desi legea spune ca la data realizarii procedurii sa fie achitate toate taxele aferente procedurii, bancile cer achitarea si a unor taxe care exced procedurii. De exemplu : costurile totale ale executorului judecatoresc daca esti in procedura de executare silita – desi predarea bunului nu se face in procedura executionala, si deci nu aveti de ce sa le platiti executorului o executare pe care nu a finalizat-o , banca pretinde (in mod nelegal) acest lucru. Deasemenea, desi costurile intabularii se suporta de catre noul beneficiar al proprietatii, banca conditioneaza semnarea actelor de plata intabularii imobilului  de catre clietul bancii (evident nelegal).
  8. Atentie la termenul stabilit pentru darea in plata – prezentati-va la notar chiar daca banca contesta procedura. Procedura de dare in plata presupune (legal) doua optiuni din partea bancii – accepta procedura si incepe demersurile prealabile actului de dare in plata sau contesta la instanta procedura. Au fost situatii in care banca, desi a contestat procedura, s-a prezentat la notar in speranta ca clientii,  luand act de contestarea procedurii,  nu s-ar fi prezentat,  banca urmand sa invoce lipsa (“dezinteresul”) acestora la momentul incheierii actului.
  9. Atentie la cheile imobilului – intr-o alta cauza, in fata notarului reprezentantii bancii au solicitat prealabil semnarii actului cheile casei. La argumentul ca exista un copil mic acolo si ca mutarea se face in cateva zile, raspunsul a fost ferm: “NU, va mutati astazi !“. Oamenii nu s-au putut muta intr-o ora iar procedura a cazut.
  10. Atentie la motivele contestatiilor in instanta – legea spune ca banca poate contesta procedura motivandu-si alegerea facuta. Banca contesta procedura dar cel mai adesea nu isi motiveaza refuzul de dare in plata in cazul concret dedus judecatii si nici raportat la textul legal art.4 din legea 77/2016. Dimpotriva foloseste contestatia doar ca pretext de sesizare a Curtii Constitutionale in legatura cu neconstitutionalitatea acestei proceduri. Chestiunea este nelegala inclusiv din prisma practicii Curtii Constitutionale care a statuat (Decizia nr. 4/1993) ca “ o excepţie de neconstituţionalitate nu poate fi folosită pe post de cerere de deschidere a unui proces …

Cele de mai sus sunt doar cateva din sicanele pe care bancile le fac in noua procedura de dare in plata, in incercarea lor de a impiedeca realizarea legala a acestor proceduri. Ganditi-va ca au trecut doar 3 luni  de la intrarea in vigoare a legii si arsenalul  piedicilor si sicanelor este deja laborious.  Asteptam sa vedem cum o sa arate el peste 3 ani .

Recitind astazi textul nu mai adaug decat atat – la vremea scrierii  lui credeam ca cele mai mari sicane vor fi aduse  acestei proceduri de bancile chemate sa o aplice. M-am inselat – cel mai mare inamic al procedurii a fost Curtea Constitutionala. Dar asta e deja istorie.