Starea de alerta vine cu o serie de masuri, sau promisiuni de masuri concrete din partea Guvernului pentru sustinerea mediului privat.

Pe de o parte, exista o seria de masuri care privesc sustinerea acestuia, si se refera la :

  • somajul tehnic introdus prin OUG 30/2020 pentru angajatii care si-au intrerupt activitatea (urmare a restrictiilor adoptate pentru combaterea epidemiei de Covid-19) va fi acordat si dupa data de 1 iunie pentru domeniile in care se vor mentine restrictiile.
  • prelungirea termenelor de acordare a zilelor libere pentru parinti pana la sfaristul anului scolar si a celor privind indemnizatiil de somaj cu inca 3 luni

Pe de alta parte, exista cateva promisiuni pomenite in conferinta de presa din 20 mai prim-ministrului  Ludovic Orban  si care se refera la :

  • adoptarea unor masuri active menita sa sustina reluarea activitatii pentru domeniile in care au incetat restrictiile. In ce consta? Alocarea unui procent de pana la 41,5% din salariul brut al anagajatului pentru fiecare persoana care isi reia activitatea in cadrul companiei in care a lucrat. Astfel, ar urma ca salariile angajatilor care se intorc la munca din somaj tehnic sa fie partial sustinute de Stat in limita a 41.5% din salariul brut al angajatului. ; Nu stim insa la acest moment cand vor intra in vigoare dispozitiile legale respective, pentru ce perioada se va acorda acest stimulent si daca se va pastra sau nu procentul de 41,5% despre care s-a facut vorbire.
  • acordarea unui stimulent de pana la 30% din salariul brut companiilor care vor anagaja persoane aflate in cautarea unui loc de munca pe o durata de cel putin 3 luni; conform estimarilor Guvernului, in perioada urmatoare vor fi aproximativ 700.000 de persoane aflate in cautarea unui loc de munca.
  • s-au promis si masuri „mult mai generoase” (nu stim insa care sunt) pentru anagajarea tinerilor absolventi si persoanelor aflate aproape de varsta de pensionare, acestea fiind considerate persoane care isi gasesc mai greu un loc de munca.

Ramane de vazut insa, cand si cum se vor concretiza aceste promisiuni.

Ca o precizare,  Legea 60/2020 care, in esenta, modifica Ordonanta de Urgenta nr. 30/2020, act normativ care a introdus somajul tehnic pentru anagajati si indemnizatiile pentru persoane fizice autorizate, intreprinderi individuale, intreprinderi familiale, avocati, persoane care realizau venituri din contracte de activitate sportiva si persoane care relizau venituri din drepturi de autor vine cu o moficicare:

Modificarea este interesanta prin faptul ca are un caracater discrimnatoriu usor de observat. Vestea buna este ca modificarea NU va afecta majoritatea persoanelor vizate de OUG 30/2020. Veste proasta este ca modificarea este una discriminatorie, afectand exclusiv profesia de avocat.

Initial s-a prevazut in OUG 30/2020 art. XV alin. 11) ca De indemnizaţia prevăzută la alin. (1) beneficiază şi avocaţii a căror activitate este redusă ca urmare a efectelor coronavirusului SARS-CoV-2, pe perioada stării de urgenţă, dacă în luna pentru care solicită indemnizaţia au realizat încasări cu minimum 25% mai mici decât media lunară pe anul 2019, dar care nu depăşesc câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea nr. 6/2020

Insa prin Legea 60/2020 se introduce alineatul (12) in Articolul XV al OUG 30/2020 care defineste sintagma „au realizat incasari” prevazuta in cazul avocatilor, aratand ca incasari inseamna „venituri din exercitarea profesiei, precum şi orice alte venituri dintre cele prevăzute la art. 62 şi 76 din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal”

Mai departe, coroborand art. XV alin. (12) introdus prin Legea 60/2020 cu art. 62 lit. a) din Codul Fiscal, se poate spune ca indemnizatia primita de un avocat urmare a intreruperii activitatii din cauza Covid-19 va fi considerata incasare, iar din aceasta cauza nu va mai putea cere indmenizatia prevzuta de OUG 30/2020 in luna urmatoare.

Interesant este insa ca din expunerea de motive a Legii care a introdus definitia sintagmei „au realizat incasari”, rezulta ca „este necesară pentru a acoperi toate situaţiile în care, în anul anterior, au fost realizate venituri.” Adica intentia era buna, ca orice fel de venituri realizate in anul 2019 (orice fel de indemnizatii) sa intre in calculul veniturilor reper pentru stabilirea indemnizatiei. Din pacate, nu rezulta nicidecum o astfel de interpretare.

Din contra, un avocat care in luna mai a incasat indemnizatia prevazuta de OUG 30/2020 aferenta lunii aprilie deoarece in luna aprilie nu a realizat venituri, nu va mai putea sa ceara indemnizatia aferenta lunii mai deoarece in luna mai a avut incasari constand tocmai in indemnizatia acordata pentru ca nu a avut incasari, chiar daca in luna mai nu a realizat nicio incasare din prestarea serviciilor avocatiale.

Interesant este insa faptul ca modificarea adusa prin Legea 60/2020 nu se va aplica persoanelor fizice autorizate, intreprinderilor individuale, intreprinderilor familiale, persoanelor care realizau venituri din contracte de activitate sportiva si persoanelor care realizau venituri din drepturi de autor.

Aceasta modificare a OUG 30/2020 care limiteza dreptul la indemnizatie este destinata doar categoriei avocatilor. Fara nicio explicatie, fara nicio motivare. Nu ne plangem, insa ni s-a parut interesant cum aceasta solutie gasita de Guvern pentru a face economii, este destinata unei singure categorii din 6, fara vreo explicatie.

Avocat Alexandru Mos