Câteva modificări recent intrate în vigoare ce privesc locuitorii de la bloc :

Legea nr. 149/2020 stabilește că cei ce vor să-și închidă balconul/ balcoanele sau logia/ logiile situate la parterul blocurilor nu mai au nevoie de acordul vecinilor, ca până acum, ci de un acord de la asociația de proprietari a imobilului. Cei interesați să-și închidă balcoanele trebuie să aibă însă motive bine întemeiate, care să fie legate de securitatea apartamentului, de reducerea efectelor noxelor, zgomotelor, gunoaielor asupra lor și pentru siguranța și sănătatea acestora.

Chiar și o factură fiscală colectivă este considerată titlu executoriu, nu doar factura fiscală individuală. Decizia ICCJ 16/2020, publicată în Monitorul Oficial acum o lună și dată pentru a lămuri o chestiune de drept civil, vine să clarifice situația facturilor de utilități emise pe numele unei asociații de proprietari.

Legea societăților a fost modificată recent, prin Legea nr. 102/2020, astfel că cei care vor să schimbe destinația imobilului nu vor mai avea nevoie de acordul vecinilor în situația în care la sediul social nu se desfășoară activitate. Avizele vor fi însă în continuare obligatorii atunci când se desfășoară efectiv o activitate economică în apartament. E necesară totuși depunerea unei declarații pe propria răspundere dată de administrator/administratori .

Noua legislație privind asociațiile de proprietari, apărută în urmă cu aproape doi ani, stabilește, printre altele, că, pentru a-și putea păstra funcția, administratorii de bloc trebuie să obțină un certificat de calificare profesională. Data-limită până la care administratorii mai pot obține documentul ce le permită să rămână în funcție, respectiv certificatul de calificare profesională, este 1 ianuarie 2021.